06 października 2025

Szkoła Podstawowa nr 285

Nastolatki 2024 - Cyfrowe życie młodzieży w Polsce. Najnowszy raport NASK

Raport „Nastolatki” to największe, cykliczne badanie NASK dotyczące cyfrowych nawyków, zagrożeń i wyzwań młodzieży w Polsce. Najnowsza edycja, przeprowadzona jesienią 2024 roku, objęła ponad 3600 uczniów i uczennic oraz niemal 1000 rodziców z całego kraju. Wyniki rzucają światło na to, jak młodzi ludzie korzystają z internetu, jakie są ich potrzeby, obawy i jak wygląda ich relacja z technologią.

 

  • Pierwszy smartfon i komputer: Aż 41% dzieci otrzymuje smartfon z dostępem do internetu przed ukończeniem 9. roku życia, a komputer – 37%.
  • Smartfon króluje: 93% nastolatków korzysta z internetu przez telefon. Laptopy i tablety tracą na znaczeniu.
  • Czas online: Średni dzienny czas korzystania z internetu to 4 godziny i 59 minut w dni powszednie i 5 godzin 16 minut w weekendy. Dziewczęta w sieci spędzają więcej czasu niż chłopcy.
  • Średnio 6,5 konta w mediach społecznościowych posiada przeciętny nastolatek. Dziewczęta są bardziej aktywne w social mediach (3 godz. 49 min dziennie) niż chłopcy (2 godz. 59 min).
  • Najpopularniejsze platformy: Messenger, TikTok, YouTube i Instagram. Dziewczęta częściej wybierają Instagram, TikTok, Pinterest i Snapchat, chłopcy – Discord, YouTube i Twitch.
  • Aktywności: Dziewczęta częściej korzystają z internetu do kontaktów i słuchania muzyki, chłopcy – do gier online (70% chłopców vs. 34% dziewcząt).
  • Internet w szkole: Najczęściej wykorzystywany na lekcjach informatyki, języka polskiego i historii. 45% uczniów może korzystać z urządzeń mobilnych tylko na przerwach.
  • AI w edukacji: 70% nastolatków korzystało z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, głównie do nauki i odrabiania prac domowych. Najpopularniejsze narzędzia to ChatGPT, CapCut i Character AI.
  • Cyberprzemoc: Tylko 44% uczniów nigdy nie doświadczyło przemocy w internecie. Najczęstsze formy to wyzywanie (29%), ośmieszanie (19%), poniżanie (18%) i straszenie (13%).

  • Seksting i pornografia: 28% nastolatków otrzymało nagie lub półnagie zdjęcia, a 5% przyznało się do wysłania własnych. Średni wiek pierwszego kontaktu z pornografią to 11 lat i 3 miesiące.

  • Patostreamy i challenge’e: 22% młodzieży oglądało patostreamy, a 26% brało udział w internetowych wyzwaniach w ciągu ostatniego roku. Chłopcy są bardziej aktywni w tego typu aktywnościach.

  • Kontakty z dorosłymi poznanymi w sieci: 11% nastolatków spotkało się z dorosłą osobą poznaną w internecie, a 28% nie poinformowało o tym nikogo.
  • Multitasking cyfrowy: 58% nastolatków korzysta z internetu równolegle z innymi czynnościami (jedzenie, nauka, zasypianie).
  • Uzależnienie od smartfona: 36% wykazuje wysoki lub bardzo wysoki poziom objawów problematycznego korzystania z internetu (PUI), a 5% – bardzo wysoki. Dziewczęta są bardziej narażone na uzależnienie od smartfona niż chłopcy.
  • Objawy fizyczne: 28% młodzieży odczuwa zmęczenie i niewyspanie z powodu nadmiernego używania telefonu, 23% – pogorszenie wzroku lub zawroty głowy.
  • Deepfake: Tylko 28% nastolatków zna pojęcie deepfake, a 68% z tych, którzy zetknęli się z tą technologią, uważa ją za zagrożenie.
  • AI w życiu codziennym: 52% młodzieży deklaruje pozytywny stosunek do AI, choć 33% obawia się, że AI może zagrozić ich przyszłości zawodowej. Chłopcy są bardziej pozytywnie nastawieni do AI niż dziewczęta.
  • Rozbieżności w percepcji: Rodzice często nie doceniają skali aktywności cyfrowej swoich dzieci i mają ograniczoną wiedzę o ich doświadczeniach online. Tylko 18% nastolatków potwierdza skuteczną kontrolę rodzicielską nad dostępem do treści pornograficznych, podczas gdy 58% rodziców deklaruje, że ją sprawuje.
  • Zasady korzystania z internetu: 21% młodzieży twierdzi, że w ich rodzinach istnieją jasno określone reguły dotyczące korzystania z internetu, a 45% wskazuje na limitowanie czasu online jako najczęstszą formę kontroli.

Raport pokazuje, że cyfrowe życie młodzieży jest coraz bardziej złożone, intensywne i zindywidualizowane. Wczesna inicjacja technologiczna, dominacja smartfona, rosnąca rola AI oraz obecność ryzykownych treści i zachowań wymagają od dorosłych nie tylko monitorowania, ale przede wszystkim zrozumienia i wsparcia młodych ludzi w budowaniu zdrowych relacji z technologią.

Wyzwanie dla rodziców i nauczycieli polega na towarzyszeniu młodzieży w cyfrowym świecie, rozwijaniu kompetencji cyfrowych, wzmacnianiu komunikacji i budowaniu zaufania.

 

Zachęcamy do pobrania i zapoznania się z pełną wersją raportu https://www.nask.pl/media/2025/09/Nastolatki_RAPORT.pdf

Kategorie