07 kwietnia 2025

Szkoła Podstawowa nr 285

Granada: Inspirująca lekcja hiszpańskiej edukacji dla Szkoły Podstawowej nr 285 w ramach Erasmus+

W dniach 16 – 23 marca 2025 r. nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 285 im. Jana Marcina Szancera brali udział w wyjeździe do Hiszpanii - projekt Erasmus +

Odwiedziliśmy Granadę.

W ramach projektu miałyśmy okazję zaobserwować jak wygląda hiszpański system nauki, na co kładziony jest szczególny nacisk, jakie znaczenie ma tam ekologia i w jaki sposób wykorzystuje się nowinki techniczne.

Brałyśmy udział w zajęciach prowadzonych w trzech szkołach.

Program wizyty był bardzo intensywny. Spotkałyśmy się z dyrektorkami szkół, zwiedzałyśmy szkoły, laboratoria, pracownie, uczestniczyłyśmy w zajęciach. Omówione zostały szczegółowe założenia projektu. Poznałyśmy system nauki i oceniania a także innowacyjne metody pracy.

Po zajęciach miałyśmy czas na zapoznanie się z kulturą i sztuką tego urokliwego miejsca.

 

Organizacja i infrastruktura

Szkoły, które odwiedziłyśmy znajdują się w malowniczym miasteczku w południowej Hiszpanii. Budynki są zazwyczaj nowoczesne i dobrze wyposażone. Klasy były przestronne, jasne i urządzone w sposób sprzyjający nauce. Znaczną uwagę poświęcono w tych placówkach przestrzeniom wspólnym, takim jak biblioteka, sala komputerowa, place zabaw, patio, boiska. To właśnie na placach zabaw i boiskach swoje przerwy spędzają wszyscy uczniowie.

 

Ekologia i zrównoważony rozwój

Jednym z aspektów, który szczególnie zwrócił naszą uwagę, była duża świadomość ekologiczna w szkołach.

Placówki aktywnie promowały ekologiczne postawy poprzez recykling, oszczędzanie energii oraz segregację odpadów.

Uczniowie są zaangażowanie w różne projekty związane z ochroną środowiska, takie jak zakładanie szkolnych ogrodów, udział w kampaniach proekologicznych.

 

Metody nauczania

Podczas wizyty miałyśmy okazję obserwować różne lekcje, które prowadzone były w sposób interaktywny i angażujący. Nauczyciele wykorzystywali nowoczesne technologie, takie jak tablice interaktywne oraz tablety, co ułatwiało uczniom przyswajanie wiedzy. Bardzo podobało nam się podejście oparte na pracy w grupach, rozwijaniu kreatywności i samodzielności uczniów.

Wielką wagę przywiązywano także do nauki języków obcych – większość uczniów miała lekcje angielskiego, a niektóre przedmioty były nauczane w języku angielskim w ramach programu dwujęzycznego.

System oceniania

W Hiszpanii system oceniania różni się nieco od polskiego. W większości szkół podstawowych stosuje się skalę ocen od 1 do 10, gdzie 5 jest oceną pozytywną, a wyniki poniżej tej wartości oznaczają konieczność poprawy. Nauczyciele kładą duży nacisk na ocenianie opisowe oraz informację zwrotną, co pomaga uczniom lepiej zrozumieć swoje mocne strony i obszary wymagające poprawy. Dodatkowo uczniowie są często oceniani na podstawie projektów grupowych i aktywności w klasie, co sprzyja rozwijaniu kompetencji społecznych.

Atmosfera i relacje między uczniami a nauczycielami

Atmosfera w szkole była bardzo przyjazna i otwarta. Uczniowie byli uśmiechnięci, zaangażowani i chętni do współpracy. Duży nacisk na rozwój emocjonalny uczniów oraz integrację międzynarodową, co jest zgodne z duchem programu Erasmus.

Podsumowanie

Wizyta w hiszpańskiej szkole podstawowej była niezwykle inspirująca i pozwoliła nam lepiej zrozumieć różnice i podobieństwa między systemami edukacji w różnych krajach. Nowoczesne metody nauczania, podejście proekologiczne, przyjazna atmosfera oraz zaangażowanie nauczycieli sprawiły, że była to niezwykle wartościowa lekcja. Uważam, że doświadczenia takie wzbogacają wiedzę oraz dostarczają cennych inspiracji, które mogą być wykorzystane w pracy edukacyjnej w przyszłości.

 

Dodatkowo, korzystając z okazji zwiedziłyśmy to piękne miasto, poznając kulturę regionu.

Historyczne dzielnice Granady zachwyciły nas. Udało nam się obejrzeć: Sacromonte oraz Albaicin.

Byłyśmy również w Alhambrze.

Udało się również zwiedzić największą jaskinię w Nerja.

 

Kategorie