Program SUS
Program SUS
INFORMACJA DOTYCZĄCA PROGRAMU SUS
W roku szkolnym 2007/2008 nasza Szkoła przystąpiła do programu
Szkoła Ucząca Się SUS.
Jest to program realizowany przez CEO i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
Szkoły uczestniczące w programie wspólnie określają standardy dobrej i twórczej szkoły oraz wspierają się wzajemnie w podnoszeniu jakości pracy.
17 grudnia 2010r. w Szkole Podstawowej Nr 285 odbył się PANEL KOLEŻEŃSKI.
Panel był okazją do zaprezentowania działań szkoły innym szkołom SUS, a także poddania się ich życzliwej krytyce.
Decyzją panelistów Szkoła Podstawowa Nr 285 im. Jana Marcina Szancera
w Warszawie otrzymała tytuł SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ.
Zdaniem przedstawiciela CEO p. Janiny Stojak za podjęciem takiej decyzji przemawiały różnorodne argumenty:
- Cele założone przez nauczycieli zostały osiągnięte, procedura SUS jest realizowana.
- Widać duże osiągnięcia, ale także wolę i pomysły, co robić dalej.
- Można się uczyć na podstawie doświadczeń nauczycieli z tej szkoły.
- Widać zaangażowanie nauczycieli i uczniów.
- W szkole panuje atmosfera pracy nad coraz wyższą jakością.
- Elementy oceniania kształtującego wdrażane są przez 90% nauczycieli w szkole.
- Udaje się tu praca zespołowa nad wrażaniem celów.
- Nauczyciele uczą się i chcą uczyć.
Ocenianie kształtujące (OK),
nazywane także ocenianiem pomagającym się uczyć, ma na celu takie ocenienie pracy ucznia, które daje mu rzetelną informację na temat tego co zrobił dobrze, a co powinien poprawić oraz w jakim kierunku może się dalej rozwijać.
Ocenianie kształtujące "uczy, jak się uczyć" poprzez:
- zrozumienie przez uczniów tego, jak się uczą
- pomaganie uczniom w wypracowaniu własnych strategii "uczenia się jak się uczyć"
- modyfikację procesu uczenia się i włączanie uczniów w kształtowanie tego procesu
- przygotowanie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny.
w zespołach nauczycielskich. Jej sednem jest wybór priorytetowych celów szkoły i takie ich określenie, które pozwoli na kontrolę stopnia ich realizacji. Procedura SUS obejmuje rzetelne planowanie działań w odniesieniu do postawionych sobie celów oraz systematyczne monitorowanie ich efektów. Sprzyja refleksji nad stosowaną praktyką dydaktyczną, wychowawczą i organizacyjną. Założeniem programu jest także włączenie w ocenę pracy szkoły wszystkich zainteresowanych grup: uczniów, rodziców i nauczycieli.
W roku szkolnym 2007/2008 dwóch nauczycieli naszej placówki stosowało ocenianie kształtujące:
- nauczyciel języka polskiego – p. Agnieszka Sawa
- nauczyciel kształcenia zintegrowanego – p. Marianna Zwęglińska
Stopniowo wprowadzano wszystkie elementy OK:
- Cele lekcji
- Nacobezu
- Informacja zwrotna
- Techniki zadawania pytań
- Pytania kluczowe
- Samoocena
- Ocena koleżeńska
W roku szkolnym 2008/2009 wszyscy nauczyciele naszej placówki wzięli udział w szkoleniach dotyczących oceniania kształtującego. Niektórzy zaczęli stosować wybrane elementy OK.
Obecnie nauczyciele naszej placówki stosują cele lekcji do każdej jednostki lekcyjnej, nacobezu do sprawdzianu i inne wybrane elementy OK.
W roku szkolnym 2014/2015 nasza szkoła podjęła w starania o ponowne przyznanie tytułu Szkoły Uczącej Się. Nauczyciele wyznaczyli dwa cele: jeden w sferze edukacyjnej, drugi w wychowawczej.
Cele wybrane przez szkołę:
- Zwiększenie efektywności pracy uczniów klas I i IV poprzez stosowanie przez nauczycieli wybranych elementów OK (cele lekcji, nacobezu, informacja zwrotna).
- Podniesienie wśród uczniów poziomu znajomości i przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się w szkole.
Powołano zespoły zadaniowe, które rozpoczęły prace nad realizacją celów.
Członkowie zespołu pierwszego
Lider zespołu – Elżbieta Skrzek – edukacja wczesnoszkolna
Sekretarz - Bogumiła Morańda - edukacja wczesnoszkolna
Członkowie: Marianna Zwęglińska – edukacja wczesnoszkolna, Agnieszka Sawa – język polski, Dorota Pszkit – edukacja wczesnoszkolna, Małgorzata Kamola – język angielski, Hanna Funk – edukacja wczesnoszkolna, Joanna Pogruszewska– edukacja wczesnoszkolna, Tomasz Strąk – muzyka, Dorota Ozimek – wychowanie fizyczne, Katarzyna Wrona – przyroda, Agnieszka Gołębiewska – język angielski, Elwira Budzyńska – matematyka, Edyta Adamiak - edukacja wczesnoszkolna.
Członkowie zespołu drugiego
Lider zespołu –Anna Raszkowska – edukacja wczesnoszkolna,
Sekretarz –Renata Grelewska – nauczyciel przyrody
Członkowie: Elżbieta Zajdel– edukacja wczesnoszkolna, Iwona Płusa– edukacja wczesnoszkolna, Katarzyna Marzec –edukacja wczesnoszkolna, Agnieszka Deuszkiewicz–edukacja wczesnoszkolna, Jolanta Ciecierska – edukacja wczesnoszkolna, Daria Wangler– nauczyciel religii, Magdalena Artym – nauczyciel plastyki, Ewa Sikorska – nauczyciel języka angielskiego, Ewa Łażewska – nauczyciel wychowania fizycznego, Robert Jankowski – nauczyciel zajęć komputerowych, Dorota Gutowska-Gumowska – nauczyciel wychowania fizycznego, Katarzyna Tanert – nauczyciel bibliotekarz.
Zaplanowano szczegółowe działania, wyznaczono osoby odpowiedzialne, terminy realizacji zadań, sposoby monitorowania.
W ramach realizacji celu pierwszego podjęto następujące działania:
Doskonalenie nauczycieli.
- Szkolenie Rady Pedagogicznej – warsztaty dla nauczycieli.
- Wymiana doświadczeń między nauczycielami poprzez prowadzenie zajęć otwartych i ich analizę.
- Spotkania zespołów przedmiotowych
Stosowanie OK przez nauczycieli.
- Stosowanie celów lekcji i nacobezu poprzez:
- wklejenie kartek do zeszytu,
- zapisanie w zeszycie,
- podawanie ustnie.
- Udzielanie informacji zwrotnej
- ustnej IZ do pracy ucznia (co najmniej raz w tygodniu),
- pisemnej informacji zwrotnej do wybranych prac ucznia (co najmniej dwa razy w semestrze).
Wypracowanie wspólnych zasad wprowadzenia informacji zwrotnej.
- Spotkania zespołów w celu ustalenia zasad współpracy i wprowadzenia informacji zwrotnej.
- Przedstawienie zasad udzielania informacji zwrotnej podczas Rady Pedagogicznej.
- Przedstawienie rodzicom zasad i sposobów udzielania informacji zwrotnej uczniom.
Przeprowadzenie wewnątrzszkolnego testu i opracowanie wyników.
Poszerzanie wiedzy rodziców na temat oceniania kształtującego.
1. Opracowanie i przekazywanie informacji o OK – prezentacja multimedialna, plakaty, gazetki ścienne.
2. Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły.
3. Lekcje otwarte z udziałem rodziców.
4. Warsztaty dla rodziców z zakresu wykorzystania nacobezu i informacji zwrotnej.
5. Wykonanie gazetek ściennych na temat OK. (pokój nauczycielski – dla nauczycieli,
korytarz – dla rodziców).
Stworzenie banku pomysłów związanych z OK (komputer w pokoju nauczycielskim).
Wprowadzenie elementów OK na zajęciach pozalekcyjnych (ZDW, koła zainteresowań).
Wypracowanie schematów informacji zwrotnej.
Stworzenie zbioru informacji zwrotnych w pokoju nauczycielskim.
Wnioski z realizacji celu pierwszego
Zakładane kryteria sukcesu zostały spełnione. Cel został osiągnięty. Dzięki zastosowaniu wybranych elementów OK (cele lekcji, nacobezu, informacja zwrotna) nastąpiło zwiększenie efektywności pracy uczniów klas II i V oraz podniesienie wyników osiąganych przez nich na sprawdzianach.
Dużym sukcesem jest przekonanie większości nauczycieli do oceniania kształtującego i zachęcenie ich do stosowania elementów OK. Może nie wszyscy nauczyciele stosują tę formę oceniania z takim samym zaangażowaniem i przekonaniem, ale starają się poprawnie i systematycznie wprowadzać poznane strategie.
Większość (85%) rodziców jest przekonana co do efektywności stosowania oceniania kształtującego przez nauczycieli i pozytywnie ocenia tę metodę. Co najważniejsze, także uczniowie (85%) wyrażają pozytywną opinię na temat oceniania kształtującego stosowanego przez nauczycieli i potwierdzają, iż motywuje ich ono do nauki.
Udało nam się wypracować kilka pomysłów, by pomóc nauczycielom w stosowaniu OK. Stworzyliśmy folder w komputerze i na bieżąco zapisujemy pomysły, scenariusze lekcji, materiały związane z OK. Stworzyliśmy zbiór pisemnych informacji zwrotnych w pokoju nauczycielskim, aby ułatwić stosowanie tego bardzo pracochłonnego elementu OK.
Kierunki działań w przyszłości
Ocenianie kształtujące wywiera pozytywny wpływ na motywację uczniów do nauki i ich efektywność pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Zamierzamy nadal pracować z ocenianiem kształtującym i wdrażać kolejne strategie nauczania. Szczególnie skupimy się na informacji zwrotnej i drugiej strategii OK.
W ramach realizacji celu drugiego podjęto następujące działania:
Stworzenie Kodeksu Akceptowanych Zachowań i Obowiązków (KaZiO).
- Spotkania zespołu.
- Konsultacje z Samorządem Uczniowskim, Radą Rodziców.
- Opracowanie Kodeksu.
Wpisanie kodeksu do dokumentów szkolnych.
Wprowadzenie Kodeksu Akceptowanych Zachowań i Obowiązków w Szkole („KAZiO w Szkole”).
- Sporządzenie listy cech ucznia dbającego o bezpieczeństwo.
- Opracowanie szaty graficznej kodeksu – konkurs na poziomie klas.
- Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły o bieżących działaniach zespołu.
- Wyeksponowanie plakatów na tablicy na korytarzu i w klasach.
Organizowanie apeli porządkowych.
Analiza norm zawartych w Kodeksie Akceptowanych Zachowań i Obowiązków w Szkole („KAZiO w Szkole”).
- Zatwierdzenie kodeksu przez przedstawicieli rodziców, uczniów.
- Określenie konsekwencji, które będą przewidziane dla konkretnych zachowań.
- Omówienie i analizowanie zasad kodeksu na godzinach wychowawczych.
Edukacja uczniów w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w szkole.
- Organizowanie konkursów, apeli.
- Organizowanie klasowych dyskusji, odgrywanie scenek, analiza przypadków podczas zajęć z wychowawcą.
- Odwoływanie się do Kodeksu w sytuacjach konfliktowych, w których naruszone zostały zasady bezpieczeństwa.
Organizowanie warsztatów dla uczniów w celu wzmocnienia pozytywnych wzorców zachowań.
- Organizowanie zajęć dla uczniów i rodziców prowadzonych przez osoby z zewnątrz – Fundacja Dzieci Niczyje.
- Organizowanie warsztatów z aktywnym udziałem uczniów dotyczących postaw, zachowań i komunikowania się.
- Zwiększenie nacisku na integrowanie zespołów klasowych poprzez zabawy, gry, wspólne aktywności i rozmowy.
Wnioski z realizacji celu drugiego:
Kryteria sukcesu zostały spełnione. Bardzo dużym osiągnięciem, na stałe wpisującym się w życie codzienne szkoły, jest stworzenie dokumentu o nazwie „KAZiO w Szkole” (Kodeks Akceptowanych Zachowań i Obowiązków w Szkole).To wspaniałe osiągnięcie, gdyż uczniowie zaproszeni do rozmów, traktowani jako partnerzy dyskusji, poczuli się odpowiedzialni za miejsce, w którym spędzają mnóstwo czasu – za szkołę. Podniosła się także ich samoocena. Również rodzice docenili gest ze strony nauczycieli zaproszenia ich do rozmów. Byli podczas konsultacji bardzo kreatywni, wnieśli duży wkład w konstruowanie Kodeksu. Poczuli, że mogą realnie współdecydować w ważnych aspektach życia szkoły. To działanie z pewnością warto polecić innym szkołom.
Kierunki działań w przyszłości:
Zamierzamy cały czas pracować z dokumentem „KAZiO w Szkole”. Nie chcemy, by pozostał martwą literą, lecz by stanowił autentyczne odniesienie dla zachowania ucznia. Zamierzamy ogłosić konkurs na stworzenie logo Kazia – symbolu, który przemawiałby do wyobraźni dzieci, a jednocześnie w sposób łagodny przypominał o istniejących
w szkole zasadach. Jesteśmy zdania, że z czasem uczniowie zżyją się z Kaziem i polubią tę postać. Dzięki niemu abstrakcyjna litera prawa nabierze ludzkich cech i stanie się bliższa dzieciom.
Aby nadać rangę kodeksowi, zamierzamy wpisać ten dokument w koncepcję pracy szkoły. Samorząd uczniowski i jego opiekunowie podejmować będą działania, które przybliżą dokument „KAZiO w Szkole” kolejnym rocznikom uczniów (np. poprzez konkursy, dyskusje, apele).
Panel koleżeński
W dniu 20 maja 2016 roku odbył się w naszej szkole panel koleżeński, podczas którego wręczony został certyfikat Szkoły Uczącej Się. Moderatorem spotkania z ramienia CEO była pani Agnieszka Arkusińska.
Goście mieli okazję obserwować lekcje z wykorzystaniem elementów OK:
- lekcja angielskiego w klasie V c prowadzona przez panią Małgorzatę Kamolę,
- wychowanie fizyczne prowadzone przez panią Ewę Łażewską w klasie IV b,
- matematyka w klasie VI c realizowana przez panią Elwirę Budzyńską,
- plastyka w klasie IV d prowadzona przez panią Dorotę Gutowską – Gumowską,
- edukacja wczesnoszkolna w klasie II prowadzona przez panią Hannę Klimkowską i w klasie II przeprowadzona przez panią Joannę Pogruszewską.
Zaproszeni goście poznali również organizację pracy szkoły. Zwiedzili placówkę. Zapoznali się z działaniami zespołów realizujących cele wyznaczone w ramach procesu ubiegania się o certyfikat SUS. By dokładniej poznać specyfikę szkoły, paneliści spotkali się z rodzicami, dziećmi i nauczycielami. Pobyt gości umilił występ taneczno – wokalny uczniów naszej szkoły. Podsumowanie wizyty gości stanowiła dyskusja panelowa, której zwieńczeniem było przyznanie tytułu Szkoły Uczącej Się.
Przybyli goście zachwycili się atmosferą panującą w szkole, zaangażowaniem nauczycieli w stosowanie elementów OK. Bardzo podobały się dekoracje na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych. Wszędzie dało się zauważyć realizowane przez szkołę cele – stosowanie elementów oceniania kształtującego oraz KAZiA. Duże wrażenie na odwiedzających wywarło także funkcjonalne i bezpieczne boisko szkolne oraz nowoczesny moduł przedszkolny.
Tak oto po raz kolejny staliśmy się posiadaczami certyfikatu Szkoły Uczącej Się.