Programy, projekty, innowacje pedagogiczne

PROGRAMY REALIZOWANE W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH

W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

 

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności

"Dwujęzyczne Dzieci"/"Bilingual Future

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności

 

CEL

Zasadniczym celem Programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci   z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej (0-6) tak, żeby angielski nigdy nie stał się dla nich językiem obcym. W ten sposób właśnie dziecko naturalnie – czyli na tych samych zasadach jak pierwszy – nabywa drugi język.

Dwujęzyczność to cel, który rozumiemy zarówno indywidualnie – jako inwestycję tu i teraz w rozwój każdego dziecka, jak i społecznie – jako nowej jakości fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i polityki społecznej.

KORZYŚCI

Prócz samych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.

Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć (semantyczną i epizodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci,      a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej. Cechuje ich wyższa pozycja społeczna i materialna oraz – co chyba najważniejsze – lepsze zdrowie. Warto podkreślić, iż dwujęzyczność opóźnia o 5-6 lat skutki chorób Alzheimera i Parkinsona.

METODA

Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.

Wszystko zostało metodycznie zaplanowane od urodzenia aż do szóstego roku życia. Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” (wiek 0-4), „Tom and Keri” (wiek 3-6) w formie spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa i zwroty dostosowując wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.

 

Plakat Dwujęzyczne Dzieci – Yellow House English

 

Dziecko w planie daltońskim - Ponad Wszystko

Plan daltoński

To system nauczania wynaleziony w ubiegłym wieku przez Helen Parkhurst, amerykańską nauczycielkę, która współpracowała z Marią Montessori.

Co to jest plan daltoński?

Plan daltoński polega na edukacji dzieci od najmłodszych lat w poszanowaniu ich wolności, w tym wolnego wyboru. Plan zakłada, że życie w szkole ma przypominać wspólnotę. Wszyscy współpracują ze sobą – nauczyciele, uczniowie i rodzice.

Dzięki współpracy z innymi uczniowie uczą się pracy w grupie, szacunku do pracy i odpowiedzialności za wykonane przez siebie zadania.

Wszystko to w atmosferze wzajemnego poszanowania, bez względu na wiek.
 

Filary planu daltońskiego i jego założenia

Plan daltoński składa się z czterech podstawowych filarów:

  • Współpraca – szkoła i przedszkole ma funkcjonować jako wspólnota. Wszyscy, włącznie z dyrekcją, nauczycielami, rodzicami i uczniami powinni współpracować i umieć się wspólnie zorganizować. Pomoc, nauka i komunikacja pełna szacunku to jedno z najważniejszych założeń planu daltońskiego.
  • Wolność i odpowiedzialność – w planie daltońskim obowiązuje podstawa programowa, jednak w szkołach i przedszkolach daltońskich plan nauczania pozwala przedszkolakowi na samodzielne organizowanie pracy. Tematy oraz terminy są z góry wiadome, dzięki czemu dziecko jest w stanie zaplanować swoją pracę i co najważniejsze, w pełni ponosi on odpowiedzialność za jej efekty.
  • Samodzielność – czyli niezależność w szukaniu rozwiązań. Jeżeli dziecko chce się czegoś nauczyć, powinien zrobić to sam. Taka postawa uczy mocy sprawczej i umiejętnością rozwiązywania problemów w dorosłym życiu.
  • Refleksja – zadaniem dziecka jest umiejętność ocenienia swojej pracy i jej odpowiedniej argumentacji. Uczy to wyciągania wniosków i pomaga odkryć, jak przebiega u ucznia system uczenia się.

Jakie korzyści niesie plan daltoński?

Metoda daltońska odrzuca wartości, które stresowały w dzieciństwie niejednego ucznia.
W szkole daltońskiej nie ma miejsca na rywalizację czy hierarchizację. Zamiast tego propaguje się szacunek i współpracę. Uczniowie uczący się tą metodą, jeśli czegoś nie wiedzą, mają pełne prawo do konsultacji i pomocy kolegi w ławki. Dopiero wtedy, kiedy nie będą mogli wspólnie rozwiązać problemu, powinni zwrócić się do nauczyciela.

Plan daltoński przygotowuje do dorosłego życia i uczy:

  • szacunku
  • współpracy
  • pracy w grupie
  • samodzielnego rozwiązywania problemów

Wszystkie te cechy przygotują dziecko do dorosłego życia i warunków panujących w pracy i w społeczeństwie.

 

GRUPA 0A „MARZYCIELE”

INNOWACJE: „Magiczna moc bajek” – innowacja pedagogiczna

„Pozwól mi zrobić to samemu” –innowacja pedagogiczna

 

GRUPA 0B „TROPICIELE”

Darmowe zdjęcia Detektyw

INNOWACJE: „Podróż z książką” – innowacja pedagogiczna

„Nazywanie świata” – odimienna metoda nauki czytania dr Ireny Majchrzak

„Przyroda wokół nas” – innowacja metodyczna

PROJEKTY: „Sprintem do Maratonu” - X Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków

„Z darami natury świat nie jest ponury” -  Ogólnopolski Projekt Edukacyjny

 

GRUPA 0C „PODRÓŻNICY”

Darmowe zdjęcia Zielone pola

INNOWACJE: „Mali artyści” – innowacja plastyczna

„W świecie emocji” – innowacja społeczno-emocjonalna