Mały Samorząd Uczniowski klas I-III

"Człowiek uczy się nieporównywalnie więcej,
czyniąc coś i angażując się w to działanie,
niż słuchając kogoś, kto o tym tylko opowiada..."

Mały Samorząd Uczniowski jest organizacją powołaną przez uczniów, dla uczniów i złożoną z uczniów. Reprezentuje społeczność uczniowską z klas I – III. Współpracuje z Dyrekcją, nauczycielami, administracją szkolną, rodzicami, kołami zainteresowań, świetlicą szkolną oraz środowiskiem lokalnym. Współdecyduje również o życiu i pracy szkoły.
Poprzez tworzenie samorządności rozwijamy postawę, wiedzę i umiejętności pozwalające kierować życiem ludzi w sposób demokratyczny. Uczymy odpowiedzialności za rozwój wspólnoty, aktywności, pozwalającej świadomie kształtować otoczenie, a także umiejętności współpracy i szukania porozumienia w zespole, szacunku dla odmienności przekonań, otwartości, pozyskiwania sojuszników działań.
Uświadamiamy dzieciom, iż nie jesteśmy sami, funkcjonujemy w społeczności - klasy, szkoły, miasta, gminy, powiatu… Ten rodzaj działalności dzieci stanowi istotny element modelowania współczesnej szkoły. Już od najmłodszych lat przygotowujemy uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu.

 

REGULAMIN MAŁEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO


• W szkole działa „ Mały Samorząd Uczniowski”.
• „Mały Samorząd Uczniowski” tworzą uczniowie klas I- III.
• Do organów „ Małego Samorządu Uczniowskiego” należą samorządy klas I- III.
• Nad prawidłową realizacją zadań czuwa opiekun „Małego Samorządu Uczniowskiego”, współpracując z opiekunem samorządu szkolnego i wybranymi nauczycielami.
• Regulamin „Małego Samorządu Uczniowskiego” musi być zgodny z regulaminem Samorządu Uczniowskiego, Statutem Szkoły i Planem Wychowawczym Szkoły.

     Dokumentowanie pracy Małego Samorządu Szkolnego

• fotografowanie imprez
• przygotowywanie sprawozdań
• prowadzenie gazetki szkolnej MSU
• wprowadzanie informacji o działalności MSU na stronę internetową szkoły
• pomoc w prowadzeniu kroniki szkolnej

 

PLAN PRACY MSU

Szkoła Podstawowa nr 285

im. J. M. Szancera

w Warszawie

 

Opiekunowie MSU

 

 

Termin realizacji

 

Forma realizacji

Wrzesień

  • Opracowanie programu pracy MSU i ustalenie osób odpowiedzialnych za poszczególne zadania;
  • Organizacja Samorządów Klasowych klas I- III;
  • Mobilizowanie dzieci do dbania o własne otoczenie poprzez włączanie się do akcji: „Sprzątanie świata”, „Wielkie kasztanobranie”, zachęcanie do udziału w zbiórkach: elektroodpadów oraz zużytych baterii z REBA;
  • Propagowanie wśród uczniów akcji „Lekki tornister”;
  • Powitanie dzieci z grup „0” w społeczności szkolnej;
  • Przygotowanie apeli porządkowych – zapoznanie uczniów klas I z „Katalogiem pozytywnych zachowań w czasie apeli i uroczystości”, zapoznanie z panią pielęgniarką, zachęcenie do włączania się w proponowane akcje oraz udziału w konkursach: „Uczeń na medal w kl. 2 i 3 oraz „Kulturalny kolega” w kl. 1;
  • Barwne powitanie jesieni – utrwalenie daty rozpoczęcia kalendarzowej jesieni poprzez szatę w barwach jesiennych;

Październik

  • Apel porządkowy „Jestem bezpieczny na drodze” – spotkanie z policjantem;
  • Obchody Dnia Uśmiechu oraz Światowego Dnia bez Przemocy (1-2 X) – uśmiech jako wyraz postawy „STOP przemocy";
  • Uroczyste obchody Święta Edukacji Narodowej;
  • Pasowanie na ucznia w klasach I – przyjęcie przez MSU pierwszaków do społeczności szkolnej;
  • Uczczenie pamięci pontyfikatu Jana Pawła II- wykonanie gazetki okolicznościowej, udział w dzielnicowych konkursach: plastycznym, recytatorskim, literackim „Jan Paweł II”;
  • Zapoczątkowanie akcji dbania o przyszkolną stołówkę dla ptaków;

Listopad

  • Obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia pod hasłem „Zabieramy Misia w teczkę”;
  • Opieka nad miejscem Pamięci Narodowej – zapalenie zniczy w przededniu Dnia Niepodległości;
  • Obchody Dnia Odzyskania Niepodległości w naszej szkole – przygotowanie apelu;
  • Obchody Dnia Życzliwości „Życzliwi są wśród nas”;
  • Promocja akcji „Góra grosza” – zachęcenia do aktywnego włączenia się w akcję;
  • Włączenie się w obchody Dzielnicowego Dnia Dobrego Jedzenia;
  • Klasowe zabawy katarzynkowe i andrzejkowe – zabawy i wróżby;

Grudzień

  •  „Każdy może zostać Mikołajem" – wkładamy mikołajkowe czapki;
  •  Organizacja mikołajek wg uznania wychowawców;
  • Obchody Dnia Wolontariusza - zbiórka darów dla potrzebujących, zachęcanie do włączania się w akcje: „Szlachetna Paczka” oraz zbiórkę słodyczy i zabawek dla kolegów z naszej szkoły;
  • Dzień Ochrony Praw Dziecka – przygotowanie apelu porządkowego „Znam swoje prawa” nt. praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka, udział w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Prawach Dziecka” zorganizowanym przez SP nr 42;
  • Barwne powitanie zimy – utrwalenie daty rozpoczęcia kalendarzowej zimy poprzez szatę w barwach zimowych;
  • Wspólne kolędowanie klas I-III;
  • Jasełka i wigilie klasowe wg uznania wychowawców;

Styczeń

  • Szkolna zabawa karnawałowa – zabawy integracyjne;
  • Przygotowanie apelu nt bezpiecznych ferii zimowych;
  • Dzień Babci i Dziadka wg uznania wychowawców;

Luty

  • „Walentynkowa poczta” – udział w akcji zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski;
  • Tłusty czwartek – kultywowanie polskiej tradycji, organizacja zabaw ostatkowych wg uznania wychowawców;
  •  Pasowanie na czytelnika Szkolnej Biblioteki uczniów klas pierwszych;
  • Dzień Bezpiecznego Internetu – przygotowanie ulotek z radami nt „Bezpieczeństwo w sieci”;

Marzec

  • Klasowa organizacja Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn wg uznania wychowawców; obchody Dnia Damy oraz Dnia Dżentelmena w naszej szkole;
  • „Co wiemy o patronie naszej szkoły?” –  przypomnienie informacji o życiu i twórczości naszego patrona;
  • Barwne powitanie wiosny – utrwalenie daty rozpoczęcia kalendarzowej wiosny poprzez szatę w barwach wiosennych;
  • Jubileusz Szkoły – aktywny udział w przygotowaniach Święta Szkoły;

Kwiecień

  • Tradycje związane z Wielkanocą - spotkania klasowe wg uznania wychowawców;
  • Wystawa pisanek, kraszanek i jajek malowanych „Ale jaja”;
  • Dbanie o rośliny i kwiaty w salach, założenie hodowli wiosennych nowalijek;
  • Obchody Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci;

Maj

  • Udział w apelu z okazji rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja i Święta Flagi;
  • Wyjazdy klas na wycieczki całodniowe i „Zielone Szkoły”;
  • Organizacja Dnia Matki wg pomysłu wychowawców ;
  • Przygotowanie prac uczniów na kiermasz zorganizowany podczas Pikniku Rodzinnego;
  • Zorganizowanie akcji „Dzień dobrego kolegi” – pomoc koleżeńska;

Czerwiec

 

  • Dzień Dziecka – organizacja imprez klasowych wg pomysły wychowawców;
  • Zachęcanie uczniów i rodziców do włączenia się w organizację pikniku rodzinnego na terenie szkoły;
  • Organizacja Dnia Rodziny wg pomysłu wychowawców;
  • „Bezpiecznie spędzę wakacje” – przygotowanie apelu nt. bezpiecznego spędzania wakacji;

 

Mały Samorząd Uczniowski będzie podejmował również działania we współpracy z Samorządem Szkolnym, świetlicą, biblioteką,

Kołem Wolontariatu, Kołem Caritas oraz wynikające z bieżącej działalności szkoły.

 

 

 

Konkurs „Uczeń na medal”

dla uczniów klas 1 - 3

Na koniec I i II semestru wybieramy po 2 uczniów z klasy, którzy zasłużyli na odznakę „Uczeń na medal”.

Uczeń na medal:
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy,
- jest kreatywny i twórczy,
- reprezentuje klasę w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- wykazuje inicjatywę, wykonuje dodatkowe prace na zajęcia, np. plakaty, prezentacje i przedstawia je na forum klasy lub szkoły,
- chętnie i zgodnie bawi się z rówieśnikami, kulturalnie spędza czas wolny podczas przerwy,
- grzecznie zachowuje się na stołówce,
- używa kulturalnego słownictwa,
- odnosi się z szacunkiem do pracowników szkoły,
- zgodnie i aktywnie współpracuje w grupie,
- potrafi współzawodniczyć w duchu fair-play.

MSU